Inspiracją do opracowania innowacji „Oswoić emocje” była obserwacja funkcjonowania uczniów w klasach młodszych, która uświadomiła nam jak duża jest skala problemu w radzeniu sobie w sferze społeczno – emocjonalnej.
Pracując z dziećmi zauważamy, że coraz więcej uczniów ma różne trudności w rozpoznawaniu i wyrażaniu swoich uczuć. Brak takich umiejętności powoduje problemy emocjonalne i komunikacyjne, sprawia, że dzieci nie wierzą we własne możliwości, nie rozumieją norm społecznych i nie radzą sobie w codziennych sytuacjach. Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważne jest, by zrozumiało ono, że przeżywanie emocji jest naturalną odpowiedzią na to, co nas spotyka.
W tym roku szkolnym innowacja była przeprowadzona w klasie 1b. Realizacja tego programu stworzyła możliwość poznania siebie i innych. Pozwoliła również dzieciom zbliżyć się do siebie, dzięki czemu uczniowie nawiązali pozytywne relacje. Zajęcia wpłynęły na rozwój emocjonalny
i społeczny. Od których w dużej mierze zależy, czy dziecko wyrośnie na szczęśliwego, znającego swoją wartość i szanującego innych dorosłego.
Głównym założeniem tego projektu było nauczenie uczniów klasy Ib nazywania i rozpoznawania emocji. W ciągu II semestru uczniowie brali udział w cyklicznych spotkaniach. Innowacja była realizowana przy wykorzystaniu opowiadań z serii Świat emocji autorstwa Carmen Dolz i Nuria Aparicio. Poszczególne spotkania dotyczyły dotyczyły następujących emocji:
- RADOŚĆ – „Deszcz śmiechu”
- ZŁOŚĆ – „Burza w słoiku”
- SMUTEK – „Balony dla Fryderyka”
- ZAZDROŚĆ - „Gąsienica Ksawerego”
- MIŁOŚĆ – „Ślady mrówek”
- SPOKÓJ – „Superbohaterowie milczenia”
- SAMOTNOŚĆ – „Kanapka bez sera”
- EMPATIA - „Drużyna futbolowa”
- ROZCZAROWANIE – „Chcę namalować morze”
- URAZA – „Mój ukochany kuzyn”
Wszystkie zaproponowane metody i formy pracy były realizowane z dostosowaniem do wieku, możliwości i potrzeb grupy. Zajęcia były realizowane od lutego 2024r. i prowadzone przez Ewelinę Tracz: pedagoga specjalnego, oraz Magdalenę Pikul: pedagoga szkolnego.