|
|
WSPARCIE DLA DZIECI Z UKRAINY
Solidarni z Ukrainą
Biblioteka Szkolna przystąpiła do akcji Fundacji Powszechnego Czytania Książka Chroni.
W ramach współpracy otrzymaliśmy dla naszych uczniów z Ukrainy pakiet książek w ich ojczystym języku.
Bardzo dziękujemy Fundacji za obdarowanie nas książkami, kolorowankami i ćwiczeniami.
Dzieci już z nich korzystają, a najważniejszy w tym wszystkim jest ich uśmiech na twarzy i radość z tego, że ich wspieramy.
Szkolny Projekt Czytelniczy „Zaczytani w poezji Księdza Jana Twardowskiego”
1 czerwca w dniu urodzin Księdza Jana Twardowskiego – poety, świętowaliśmy w naszej szkole Dzień Patrona. Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała dla uczniów klas I-VIII, nauczycieli i pracowników naszej szkoły projekt czytelniczy pod hasłem „Zaczytani w poezji Księdza Jana Twardowskiego”.
Ksiądz Jan Twardowski najchętniej pisał dla dzieci i o dzieciach. Jak sam mówił: „To jest moja najbardziej ulubiona i najważniejsza twórczość. Fascynuje mnie dziecięcy sposób patrzenia. Dziecko jest pełne ufności do świata. Ma bowiem jasną świadomość, że istnieje ktoś większy i mocniejszy od niego. To bardzo piękne zachować dziecięcą ufność przez całe życie…”. W tym roku mottem przewodnim był cytat „Wiara przy wierze, nadzieja przy nadziei tylko miłość jak morze do morza…” i właśnie z tym przesłaniem były przygotowane wiersze dla naszych uczniów. Na korytarzu szkolnym podczas przerw, losowaliśmy wiersze, które poruszały, zmuszały do przemyśleń, jak również zachęcały do podarowania osobie bliskiej.
Obok pudła z wierszami umieściliśmy tablicę z hasłem „Podziwiamy twórczość księdza Jana Twardowskiego”. Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem i sympatią, o czym świadczą podpisy naszych uczniów, nauczycieli, pracowników szkolnych na przygotowanym plakacie.
Dziękujemy wszystkim za wzięcie udziału i zachęcamy do dalszego poznawania pełnej ciepła, życzliwości, pozbawionej patosu poezji naszego Patrona.
W październiku miesiącu bibliotek
zapraszamy
miłośników poezji
do wzięcia udziału w Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Podaruj wiersz”
Zbigniew Herbert pisał listy-wiersze do przyjaciół, do ważnych dla niego artystów, do osób, które cenił (niektóre z tych listów znalazły się następnie w książkach poety i należą do najprzenikliwszych i najmocniej poruszających jego utworów). Ten gest pisarza – gest ofiarowania komuś autografu wiersza – jest inspiracją dla akcji „Podaruj wiersz”.
Krok po kroku
Wypożycz, przepisz, podaruj
- Wypożycz ze szkolnej biblioteki tomik poezji polskiej.
Odręcznie przepisz wybrany przez siebie wiersz (lub fragment) na specjalną papeterię, którą otrzymasz w naszej bibliotece.
- Sfotografuj kartę z odręcznie przepisanym wierszem, zrób nagranie audio, na którym czytasz przepisany wiersz, oba pliki prześlij elektronicznie tj. e-mail, komunikatorem społecznym, wybranej przez Ciebie osobie – tu też możesz dołączyć komentarz lub dedykację.
- Jeśli zechcesz się tym z nami podzielić prześlij te same pliki na nasz adres bibliotekasp5bilgoraj@gmail.com a my podziękujemy Ci punktami dodatnimi z zachowania za udział w akcji.
Wierzymy, że gest ofiarowania słów poezji jest gestem na wskroś ludzkim, że może być formą życzliwej współobecności, może dać duchowe wsparcie, nieść pociechę, podtrzymywać nadzieję .
Uczniowie klasy V e uczestniczyli w podsumowaniu akcji „Wychowanie przez czytanie”. Uroczystość odbyła się w czwartek 5 grudnia w Domu Kultury LSM w Lublinie.
„
Wychowanie przez czytanie” to ogólnopolska akcja, mająca na celu wprowadzenie dzieci i młodzieży w świat wartości, takich jak przyjaźń, szacunek, mądrość, samodyscyplina. Podczas zajęć z wychowawcą uczniowie czytają opowiadania znanych polskich pisarzy zawarte w zbiorze pt.: „Gorzka czekolada”, a następnie rozmawiają o wartościach, wymieniają się doświadczeniami i uczą dostrzegać potrzeby innych ludzi oraz akceptować ich odmienność. Zwieńczeniem cyklu lekcji jest nakręcenie kilkuminutowego filmu, w którym młodzież zaprezentuje wybraną przez siebie wartość. Uczniowie klasy Ve pod okiem nauczyciela bibliotekarza Doroty Margol oraz wychowawcy Mariusza Polowego stworzyli film o tym, czym jest mądrość i jak ważne jest, by umieć odpowiednio korzystać z osiągnięć naukowych. Praca uczniów znalazła się w gronie kilkuset filmów zgłoszonych do konkursu przez szkoły z całej Polski. Rozstrzygnięcie zaplanowano na 16 grudnia. Bez względu na wynik rywalizacji konkursowej nasza młodzież została zaproszona do udziału w finale projektu „Wychowanie przez czytanie”, który odbył się 5 grudnia w Lublinie. Spotkanie było doskonałą okazją do tego, by porozmawiać ze znaną pisarką Katarzyną Ryrych i wysłuchać koncertu Miksera, który przez rap stara się przekazać swoim słuchaczom dobre wzorce i pozytywną energię.Udział w projekcie „Wychowanie przez czytanie” był dla uczniów naszej szkoły atrakcyjnym i ważnym doświadczeniem, ponieważ zjednoczył klasę we wspólnym pożytecznym działaniu i przyczynił się w znaczącym stopniu do wytworzenia w uczniach postawy otwartości na potrzeby innych.
Film pt.: „Wychowanie przez czytanie – MĄDROŚĆ” można obejrzeć w pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=4irhEwPXmtQ&t=11s
Innowacja pedagogiczna: „CZYTAM Z KLASĄ - lekturki spod chmurki”
Ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III
Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna
Autorzy innowacji: Dagmara Brodziak, Halina Frączek, Dorota Margol, Ewa Szponar
Czas realizacji: od 17 września 2019 r. do 31 maja 2020 r.
Cele ogólne innowacji:
rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
rozwijanie aktywności czytelniczej,
stymulowanie wyobraźni, zainteresowań, motywacji do działania
i aktywności twórczej,
doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
integracja zespołu klasowego,
współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy II a, II b, II e Szkoły Podstawowej nr 5 im. Księdza Jana Twardowskiego w Biłgoraju. Wdrażana będzie podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.
Projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechnia czytelnictwo wśród uczniów klas I-III i zachęca dzieci do czytania książek poprzez aktywną i twórczą działalność edukacyjną.
Składać się będzie z trzech modułów:
I moduł - od 01.10.2019 r. do 31.12.2019 r. – Fikuśne lekturki spod chmurki
II moduł - od 01.01.2020 r. do 29.02.2020 r. – Zwierzęce lekturki spod chmurki
III moduł - 01.03.2020 r. do 30.04.2020 r. – Polskie lekturki spod chmurki
W każdym z modułów zespół klasowy wybierze jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której wykona co najmniej cztery zadania. Lektury będą czytane samodzielnie przez uczniów, nauczyciela a także przez zaproszonych gości.
Innowacja opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem.
Innowacja pedagogiczna
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
ogólnopolski projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III
Od października do grudnia klasy 2a, 2b i 2e realizowały zadania pierwszego modułu Fikuśne lekturki spod chmurki. Dzieci na podstawie wybranej lektury wykonywały zadania w lekturnikach. Ponadto projektowały zakładki, tworzyły makiety na podstawie wydarzeń literackich, przygotowywały plakaty zachęcające innych uczniów do przeczytania tej właśnie lektury, organizowały kąciki czytelnicze w klasie, wystawy książek w bibliotece, rozwiązywały quizy i krzyżówki związane z przeczytaną książką. Podjęte kreatywne działania wzbudziły aktywność czytelniczą wśród uczestników innowacji. Wyzwania literackie związane z pierwszą częścią programu wzbogaciły nas o nowe doświadczenia czytelnicze i zainspirowały do dalszej pracy z lekturą.
|