Cele projektu:

  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
  • Promowanie wartościowej literatury.
  • Kształtowanie nawyku regularnego czytania.
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii i dzielenia się refleksją na temat przeczytanych książek.
  • Integracja grupy przez wspólne działania literackie i artystyczne.

Czas trwania projektu:

październik - listopad

 Grupa docelowa:

Uczniowie klas I-VIII

Opis projektu:

Uczniowie wybierają  książkę, którą chcą przeczytać w ramach projektu – (książek zakupionych w ramach NPRCz). Następnie wykonują zadania związane z lekturą i biorą udział w różnych aktywnościach czytelniczych. Projekt kończy się podsumowaniem w formie wydarzenia czytelniczego „Przerwa na Czytanie”.

Etapy realizacji projektu:

  1. Wprowadzenie i motywacja
  • Krótkie spotkanie z uczniami nt. zalet czytania.
  • Prezentacja plakatu: „Czytam, bo lubię”, „Biblioteka zaprasza człowieka”.
  • Zaprezentowanie książek zakupionych w ramach NPRCz .
  1. Wybór i czytanie książki
  • Uczniowie wybierają książkę i czytają ją w ustalonym czasie (miesiąc październik, listopad).
  1. Zadania do wykonania po lekturze (do wyboru):
  • Stworzenie rebusu tytułu książki.
  • Wykonanie okładki książki.
  • Opisanie lub narysowanie głównego bohatera książki lub ciekawego wątku.
  • Stworzenie „czytelniczego lapbooka”.
  • Napisanie recenzji książki (w formie tekstu, podcastu lub wideo).
  • Wykonanie plakatu reklamującego książkę.
  • Przygotowanie prezentacji multimedialnej.
  • Napisanie listu do bohatera lub autora książki.
  • Stworzenie gry planszowej/internetowej na podstawie książki.
  1. Działania wspólne:
  • „Najstarsi koledzy czytają najmłodszym” – uczniowie czytają fragmenty wybranych książek.
  • Teatrzyk
  • „Przerwa na czytanie”
  1. Podsumowanie projektu:
  • Zorganizowanie wystawy prac uczniów w bibliotece.
  • Wręczenie pamiątkowych zakładek do książki.

Materiały potrzebne:

  • Wystawa nowości  zakupionych w ramach NPRCz.
  • Materiały plastyczne, komputery/tablety (do tworzenia prezentacji, recenzji itd.).
  • Formularze zadań (do wydruku lub online).

 Ewaluacja i refleksja:

  • Uczniowie wypełniają krótką ankietę podsumowującą:
    • Co przeczytałem/am?
    • Co najbardziej mi się podobało?
    • Czego się nauczyłem/am?
    • Czy mam ochotę przeczytać coś jeszcze?

Autorzy projektu :

Nauczyciele bibliotekarze: Dorota Margol, Anna Szperkowska