Ogólnoszkolny Projekt Czytelniczy „Czytam, bo lubię”
- Szczegóły
Cele projektu:
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Promowanie wartościowej literatury.
- Kształtowanie nawyku regularnego czytania.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania opinii i dzielenia się refleksją na temat przeczytanych książek.
- Integracja grupy przez wspólne działania literackie i artystyczne.
Czas trwania projektu:
październik - listopad
Grupa docelowa:
Uczniowie klas I-VIII
Opis projektu:
Uczniowie wybierają książkę, którą chcą przeczytać w ramach projektu – (książek zakupionych w ramach NPRCz). Następnie wykonują zadania związane z lekturą i biorą udział w różnych aktywnościach czytelniczych. Projekt kończy się podsumowaniem w formie wydarzenia czytelniczego „Przerwa na Czytanie”.
Etapy realizacji projektu:
- Wprowadzenie i motywacja
- Krótkie spotkanie z uczniami nt. zalet czytania.
- Prezentacja plakatu: „Czytam, bo lubię”, „Biblioteka zaprasza człowieka”.
- Zaprezentowanie książek zakupionych w ramach NPRCz .
- Wybór i czytanie książki
- Uczniowie wybierają książkę i czytają ją w ustalonym czasie (miesiąc październik, listopad).
- Zadania do wykonania po lekturze (do wyboru):
- Stworzenie rebusu tytułu książki.
- Wykonanie okładki książki.
- Opisanie lub narysowanie głównego bohatera książki lub ciekawego wątku.
- Stworzenie „czytelniczego lapbooka”.
- Napisanie recenzji książki (w formie tekstu, podcastu lub wideo).
- Wykonanie plakatu reklamującego książkę.
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej.
- Napisanie listu do bohatera lub autora książki.
- Stworzenie gry planszowej/internetowej na podstawie książki.
- Działania wspólne:
- „Najstarsi koledzy czytają najmłodszym” – uczniowie czytają fragmenty wybranych książek.
- Teatrzyk
- „Przerwa na czytanie”
- Podsumowanie projektu:
- Zorganizowanie wystawy prac uczniów w bibliotece.
- Wręczenie pamiątkowych zakładek do książki.
Materiały potrzebne:
- Wystawa nowości zakupionych w ramach NPRCz.
- Materiały plastyczne, komputery/tablety (do tworzenia prezentacji, recenzji itd.).
- Formularze zadań (do wydruku lub online).
Ewaluacja i refleksja:
- Uczniowie wypełniają krótką ankietę podsumowującą:
- Co przeczytałem/am?
- Co najbardziej mi się podobało?
- Czego się nauczyłem/am?
- Czy mam ochotę przeczytać coś jeszcze?
Autorzy projektu :
Nauczyciele bibliotekarze: Dorota Margol, Anna Szperkowska




